Ár ≠ érték
A vendég azt fizeti meg, amit érez, nem amit számolsz.
Alapozás – Miért nem elég, ha „jól” van beárazva a szálloda?
szállodai dinamikus árazás, szállodai árstratégia, revenue management, vendégérzékelés, szállodai értékkommunikáció, árérzékenység, versenytárs elemzés, beárazási stratégia, szállodai értékesítés, árpozicionálás, szállodai piaci trendek, foglalási döntés, vendégélmény, konverziónövelés, szállodai bevételnövelés
Alapozás – Miért nem elég, ha „jól” van beárazva a szálloda?
Sokan úgy gondolják, hogy ha „beárazták” a szobáikat, akkor hátradőlhetnek. Pedig az ár nem egyenlő az értékkel – és ezt a vendég is pontosan így érzi. Az, hogy te mennyire tartasz egy szobát „reális árúnak”, egyáltalán nem biztos, hogy a vendég szemében is értéket képvisel.
Az ár nem csak szám, hanem élmény
A szállodai dinamikus árazás egyik alappillére, hogy az ár a piac reakciójára válaszol, de mindig a vendég fejében születik meg az értékítélet. Ha ő nem érzi meg az értéket, akkor mindegy, mennyire jó az ár – nem fog foglalni.
Ezért elengedhetetlen, hogy ne csak az árakat nézzük, hanem:
-
milyen élményt kommunikálunk,
-
hogyan pozicionáljuk magunkat a versenytársakhoz képest,
-
és mennyire tudatosan kezeljük a különböző vendégszegmenseket.
Az árstratégia nem Excel-tábla
Hiába számolsz ki egy árrést, egy cél-ADR-t, vagy akár egy RevPAR-t – ha nem a megfelelő célcsoporthoz szólsz, vagy nem azt adod, amit a vendég keres, akkor az árad „jó” lehet, de nem fog működni.
A dinamikus árazás nem csak annyit jelent, hogy minden nap frissítjük az árakat. Azt is jelenti, hogy:
-
figyeljük, mit érez a vendég az ár mögött,
-
reakciót várunk az árváltoztatástól, és
-
tesztelünk, optimalizálunk, tanulunk.
Egy példa a gyakorlatból
Dolgoztam olyan szállodával, ahol az átlagár alacsonyabb volt, mint a versenytársaké, de a foglalások nem jöttek. A vendégnek nem lett világos, miért olyan olcsó – így inkább azt gondolta: „valami nincs rendben itt”. A megoldás nem az árcsökkentés volt, hanem az élmény és az előnyök tudatos kommunikálása, amivel végül sikerült emelni az árat, és nőtt a konverzió is.
Mit vihetsz haza ebből?
A szállodád ára nem független a marketingtől, a design-tól, a szövegektől, a fotóidtól vagy akár attól, hogy mit mondanak rólad az értékelésekben.
Ezért a szállodai dinamikus árazás sosem önmagában működik – csak akkor, ha értékérzékenyen, a vendég fejével gondolkodva építed fel.