Marketing. Ár. Hatás.

A kommunikáció formálja az árat. 

Miért nem elég az árazás, ha nincs mögötte kommunikáció?

szállodai árazás, marketingkommunikáció, árpozicionálás, árérzékenység, vendégpszichológia, foglalási arány, szállodai kampány, érték alapú árazás, front office együttműködés, szállodai marketing, szállodai revenue stratégia, hotel marketing, kommunikált ár, árstratégia összehangolása, értékesítési hatékonyság, dinamikus árazás

Miért nem elég az árazás, ha nincs mögötte kommunikáció?

A szállodai ár nem egy szám. Az ár egy üzenet.
Azt mondja el a vendégnek: „mennyit ér ez az élmény”.

De ha ezt az üzenetet nem mondjuk ki, csak „feltesszük” a rendszerekbe, akkor a vendég maga fogja értelmezni.
És a vendég gyakran azt mondja: túl drága. Vagy: majd megvárom, míg leárazzák.

A marketing és az árképzés kéz a kézben kell járjon.
Ezt a szállodai revenue management projektjeink során mindig újra és újra elmondjuk.
Nem azért, mert „szép marketing” kell – hanem azért, mert a kommunikáció segít elfogadtatni az árat.

Gyakori hiba, hogy a revenue stratégia precízen kiszámolja az optimális árat egy időszakra – de a vendég ebből semmit nem lát. Csak egy magas számot.
Miért éri meg? Miben más ez a dátum? Mi a hozzáadott érték?

Egyik szállodai partnerünknél épp ez volt a kihívás:
az áremelés szakmailag indokolt volt, de a foglalási arány nem követte a tervet.
A vendégek nem értették, miért lett drágább.

Ekkor javasoltuk:
🔸 készítsünk egy mini kampányt, ami elmeséli, miért éri meg náluk foglalni
🔸 emeljük ki az adott időszak különlegességét
🔸 és tegyük hozzá az ár mellé az értéket: fotók, extra szolgáltatások, limitált elérhetőség, stb.

Az eredmény? Az ár maradt, a foglalási arány viszont visszaállt – sőt, meg is haladta a korábbi számokat.

Ami még ennél is fontosabb: kommunikáljuk a szálloda egyedi előnyeit.
Miben más? Mi az, ami csak ott van, ami máshol nem?
És hogyan tudjuk azt az életérzést megmutatni, amit a vendég azonnal magáénak érez:
Bárcsak már most ott lehetnék. Igen, ide akarok menni pihenni.

Ezt nem lehet csak egy akcióval vagy egy százalékkal elérni. Ez történetmesélés, hangulat, képek, atmoszféra. És ez formálja a vendég fejében az árat is.

Sokszor nem az ár a probléma.
Hanem az, hogy nem mondtuk el, mit jelent.
A vendég nem matematikai alapon dönt, hanem érzésből. Az érzést viszont a kommunikáció adja – ha van.

Marketingesként és revenue szakértőként én sosem külön kezelem a kettőt.
Ha nincs mögötte történet, ha nem pozicionáljuk az árat, akkor csak egy szám lesz – és ma a vendégek 20 oldalt is megnéznek, mielőtt döntenek.

A stratégiai partneremmel közösen olyan szállodáknál dolgoztunk, ahol az ár és a marketing összehangolása nem volt opció, hanem alapfeltétel volt a sikerhez.
Kidolgoztuk a „kommunikált árstratégia” gyakorlatát:
➡️ ahol az értékesítés, a front, a kampány és az árak egy nyelvet beszéltek
➡️ és így a vendég nem csak látta az árat, de meg is értette, elfogadta, sőt – meg is vette.